Celine’s muzikale reis op het UC
Van brugklasleerling en stagiaire naar docent muziek en cultuurcoördinator
Celine Raijmakers (29) voelt zich helemaal thuis op het Udens College. Ze liep er ooit als brugklasser binnen en staat nu, jaren later, voor de klas als docent muziek. Daarnaast is ze leerlingcoach, begeleidt ze de schoolband en is ze cultuurcoördinator. “Het voelt soms alsof ik hier al ruim tien jaar werk,” vertelt ze lachend. “Ik ben hier zelf als leerling begonnen in 2008 op het vmbo, het toenmalig T+ (nu th1), en haalde uiteindelijk via de havo mijn diploma.”
“Ruimte voor mijn passie”
Al tijdens haar eigen schooltijd speelde Celine een actieve rol in de muziekwereld binnen het UC. “Ik kreeg de ruimte om me te verdiepen in mijn passie. Ik speelde mee in de schoolband, organiseerde evenementen, coachte jongere bandjes en stond soms al zelfs voor de klas. Daardoor wist ik wat ik wilde gaan studeren!”

Ze liep daarna als student stage op beide schoollocaties, en werd na haar studie gevraagd om terug te keren. “Door mijn oud-docente muziek Debby nog wel!”
Energie, groei en verbinding
Celine startte na haar studie op het vmbo als muziekdocent. “Bij muziekles komen de leerlingen enthousiast binnen en willen het liefst meteen de instrumenten pakken als ze binnenkomen. Die energie werkt aanstekelijk.” Als coach van de schoolband ziet ze leerlingen groeien, in zelfvertrouwen en samenwerking.
Op het vmbo ontwikkelt Celine het curriculum voor haar vak en sinds kort werkt ze ook op de locatie havo/vwo. “Doordat ik op beide locaties hetzelfde vak geef, ontstaat er meer verbinding tussen de secties, wat leidt tot mooie nieuwe projecten en activiteiten voor leerlingen. En ik weet ik precies wat vmbo-leerlingen nodig hebben als ze overstappen naar havo.”
Cultuur als brug
Op het havo/vwo heeft Celine een extra rol, cultuurcoördinator. Ze legt verbindingen tussen de school en culturele instellingen in Uden zoals Kunst & Co, De Pul en Markant. “Samen ontwikkelen we projectdagen en activiteiten die onze leerlingen op een andere manier prikkelen. Het is ook creatief werk, maar heel anders dan lesgeven – dat houdt mijn werk uitdagend.”

“Je voelt je gezien”
Op het UC ben je als docent ook leerlingcoach en heb je iedere week of om de week een persoonlijk gesprek met ‘jouw leerlingen’. Ook hier haalt Celine veel voldoening uit: “Het kost meer tijd dan ik van tevoren dacht, maar het is waardevol. Als je merkt dat een leerling iets heeft aan jouw luisterend oor, het samen sparren of aan mijn tips, geeft dat een enorme motivatieboost.”
Die aandacht is er op school niet alleen voor de leerlingen. “Tijdens coachoverleggen met collega’s checken we écht bij elkaar in, dat maakt dat je je gezien voelt. Er is altijd ruimte voor persoonlijke groei en aandacht, binnen en buiten mijn vak. Dat is mooi!”
Hoogtepunt: schoolband wint Orion Music Awards
Het hoogtepunt van afgelopen schooljaar? “Zonder twijfel de Orion Music Awards. Onze schoolband won de wedstrijd met het nummer My Songs Are Radioactive’ van Imagine Dragons/Fall Out Boy. De leerlingen groeiden boven zichzelf uit. Zo’n moment vergeet je nooit meer.”
Celine is trots op haar werk: “Muziek is creatief en persoonlijk. Je maakt echt contact, leert elkaar kennen – en dat merk je, in alles.”
Bij het Udens College krijg je als medewerker ruimte voor je ambitie. Wil jij het verschil maken voor leerlingen en werken op een gemoedelijke streekschool? Lees meer over werken bij het Udens College.