School voor vmbo, havo en vwo | óók vrijeschoolonderwijs

Feestelijke cadeaupakketten in pop-up winkel leerlingen

10 december 2023

Wie cadeaus in gaat kopen voor de feestdagen, kan ook terecht in de nieuwe pop-up store van leerlingen van het Udens College. Van maandag 20 t/m zondag 26 november runnen veertig leerlingen van het vmbo een winkel in het centrum van Uden. Hier verkopen ze leuke cadeaupakketten voor de feestdagen en unieke decoratieve accessoires. De vierdejaars leerlingen Economie & Ondernemen hebben de pakketten zelf bedacht, ingekocht, verpakt en getest bij het winkelend publiek.

Cadeaupakketten voor de feestdagen en unieke decoratieve items

De leerlingen hebben sfeervolle pakketjes voor Sint en Kerst samengesteld, zoals leuke doe-pakketten om met (klein)kinderen te knutselen, verwenpakketjes of lekkernijen om samen bij de openhaard van te smullen. “Ook verkopen we items die gemaakt zijn door leerlingen van de andere profielen van het vmbo”, vertelt Geert Kuijpers, docent Economie & Ondernemen.” Bij Dienstverlening, Producten & Design maken ze unieke creaties, zoals decoratieve krukjes, stoeltjes, stoere gezaagde silhouetten van auto’s en andere aankleding voor in de woonkamer. Ook verkopen we handgemaakte kerstdecoratie van de leerlingen van Zorg & Welzijn. Een divers en feestelijk aanbod.”

“Leren met echte klanten is goud!”

Het Udens College biedt deze praktijkervaring al voor de vierde keer aan de vierdejaarsleerlingen van het vmbo basis en kader. Kuijpers: “Je kunt veel leren uit boeken en van video’s, maar pas als ze een klant voor zich hebben, dan leren ze echt. Hoe kan ik sneller terugtellen met geld teruggeven? Hoe ga ik om met een klant die een moeilijke vraag stelt? Die echte ervaringen; die zijn goud! Zeker omdat deze leerlingen na hun opleiding vaak ook in een winkel gaan werken.”

“Je leert het door het te doen, door fouten te maken en herstellen”

Ahmed Haarun (15) en Alaa Nasaan (15) zijn twee van de leerlingen die meedoen aan het project: “Het is leuk om na te denken over een pakketje dat ik zelf ook zou willen kopen” vertelt Alaa, die een verwenpakketje van chocomel, een leuke mok en marshmellow bedacht. “Ik vind het fijn om zo’n gerichte opdracht uit te voeren.”

Ahmed bedacht een beautypakket met zijn groepje, of collega’s zoals hij ze al noemt. “We hebben marktonderzoek gedaan door aan mensen te vragen wat ze van de producten vinden en voor welke prijs ze het willen kopen.” Toen ze bij de Douglas binnenliepen voor feedback op het pakket, werden ze verrast. De parfumerie bood aan om het pakket ook daar te gaan verkopen.

Ahmed is blij met deze praktijkervaring van school. “Als ik een fout maak, kan ik deze live, real time, herstellen. Daar leer je veel van.” En die ervaring wil hij niet alleen voor zichzelf houden: “Je kunt beteren anderen laten leren van jouw fouten, dan hen dezelfde fouten laten maken.”

Burgerschap: goede doelen

Ook burgerschap is in het project verweven. De opbrengst van de verkoop gaat voor een deel naar KWF. “Het andere deel gebruiken we om de nieuwe vierdeklassers volgend jaar ook deze ervaring te kunnen bieden”, licht Kuijpers toe. Ook houden de leerlingen een inzamelactie van knuffels en speelgoed voor de Voedselbank. “We zijn dankbaar dat de Bovenkamer het pand weer beschikbaar heeft gesteld voor dit bijzondere project voor onze leerlingen.”