1. 2018-08-13 foto

Onderwijsvernieuwing – Jaarverslag 2017

Het jaarverslag van het UC van 2017 staat online. Onderwijsvernieuwing is één van de belangrijke onderwerpen van het verslag met de titel: Vorm geven aan het Udens model (pdf).
    Enkele belangrijke punten zetten we hieronder op een rij.

Highlights jaarverslag 2017 – Udens college

Onderwijsvernieuwing: ‘Udens model’
    Het uitgangspunt bij onze onderwijskundige ontwikkeling is dat we onderwijs op maat verzorgen. Hierbij houden we rekening met leerstijlen en ontwikkelbehoeften van leerlingen. De leerlingen krijgen meer regie en worden hierin gecoacht door hun leerlingcoach.

Vmbo
    Voor het vmbo hebben we in schooljaar 2017-2018 in bovengenoemde lijn een nieuw onderwijsmodel ontwikkeld. Na deze zomervakantie starten we met dit nieuwe model.

Havo/vwo
    Op het havo/vwo werkten we in 2017 in pilotvorm volgens het Zweedse Kunskapsskolan-model, waarbij gepersonaliseerd leren het sleutelwoord is. Ook werkten we in de bovenbouw met het Leerlab, dat mogelijkheden biedt voor tempo- en niveaudifferentiatie van leerlingen. Deze pilots maken deel uit van de voorbereiding op het nieuwe onderwijsmodel voor het havo/vwo. Dit model wordt in het schooljaar 2019-2020 ingevoerd.

Nieuwbouw havo/vwo: afscheid nemen ‘rode school’
    Volgend jaar nemen we afscheid van het oude havo/vwo-gebouw. In 2017 hebben we het ontwerp van de nieuwbouw – dat geheel aansluit bij de onderwijsvernieuwing – doorontwikkeld. Inmiddels is de bouw begonnen en we verwachten vanaf mei 2019 les te geven in het nieuwe gebouw.

Kwaliteit onderwijs op niveau
    Ook al hebben we in 2017 veel energie gestoken in de vernieuwingen, het onderwijs moet uiteraard op niveau blijven. En dat is goed gelukt. Het vmbo ontving de waardering ‘Goed’ van de inspectie. Het havo/vwo ontving bij een verificatie-onderzoek de beoordeling “Voldoende”. Beide sectoren scoren op de indicatoren boven de inspectienormen.

Contact
    Mocht je meer willen weten over de vernieuwingen of andere onderwerpen uit het jaarverslag, neem dan gerust contact met ons op via info@udenscollege.nl.

2. Terug naar overzicht

3. 2018-09-14