School voor vmbo, havo en vwo | óók vrijeschoolonderwijs

Leerling havo/vwo gaat naar gemeente met voorstel chillplek

08 februari 2024

Vorige week sprak Guusje van Riswick haar ideeën over een chillplek in tijdens een commissievergadering van de gemeente Maashorst. De leerling van havo/vwo wil graag dat het Park Moleneind niet alleen op kinderen en ouderen is gericht, maar dat ook jongeren daar fijn kunnen vertoeven. Haar ideeën, die ze had voorbereid met haar groep tijdens een project van Aardrijkskunde, werden goed ontvangen. De wethouder heeft een vervolggesprek toegezegd.

DTV maakte er een leuke video over:

Hoe is dit idee ontstaan?

30 havo/vwo-leerlingen, van leerjaar 2, deden mee aan een landelijk onderzoek van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). De opdracht luidde: verzamel samen data over chillplekken/speeltuinen in de buurt, zet het op de kaart van Nederland en leer over het belang van participatie.

Aardrijkskundedocente Evelien Naterop licht toe: “De 30 leerlingen zijn in groepen van twee hun eigen gemeente in gegaan en hebben hun chillplek onderzocht.” Zij stelden vragen als: Wat kun je hier doen? Wie maakt hier gebruik van of wie zou hier meer gebruik van willen maken? Welke aanpassingen zijn hiervoor nodig? “De bevindingen hebben zij in kaart gebracht via het Geo-systeem Arcgis.: Inspectie chillplekken in eigen leefomgeving scholen dashboard (arcgis.com). Daar kwam een top 3 uit.”

Geoefend tijdens fictieve raadsvergadering op school

In oktober presenteerde de klas leerlingen hun onderzoek over chillplekken op een bijzondere manier. Zij speelden een gemeenteraadsvergadering na, onder begeleiding van een oud-burgmeester. Na een pleidooi over hun verbetervoorstellen, kritische vragen en overleg, is er gestemd. De leerlingen kozen voor twee verbetervoorstellen: een voor de gemeente Maashorst en een voor de gemeente Land van Cuijk. De leerlingen hebben die in een brief aangeboden aan de gemeenten. De gemeente Maashorst heeft daarop de leerlingen uitgenodigd in de commissievergadering van afgelopen week.

Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) bestaat 150 jaar. Redenen genoeg om groots uit te pakken voor het vak aardrijkskunde. Een van de activiteiten is het genoemde landelijk onderzoek, waaraan het Udens College besloot mee te doen. Door ‘jongerenparticipatie in de eigen leefomgeving’ ervaren leerlingen dat hun inbreng er toe doet en ze leren te werken met Geo-ICT.